Dag 27: Self Drive dag 4

31 juli 2014 - Chiang Khong, Thailand

De dag ging snel voorbij, we werden ook pas om half tien wakker en Mette wilde persé nog even zwemmen, dus tegen de tijd dat we klaar waren om te vertrekken was het alweer half 12. Ik wilde heel graag de Hall of Opium zien, dus dat hebben we gedaan. Dat was een beetje warrig.. ik zal jullie er niet mee vermoeien, maar de conclusie van de tentoonstelling: Het is in den beginnen de schuld van Nederland en de CIA heeft ervoor gezorgd dat de opiumhandel (en cocaine-handel in Zuidamerika ook maar meteen) door bleef gaan… tja…. oh ja: Gebruik geen drugs !  Nou ja..

Hall of Opium

Het project, waar deze Hall of Opium onderdeel van is, is geinitieerd door de moeder van Koning Boemibol. Zij heeft veel gedaan tegen de illegale opiumhandel en gaf verslaafden de mogelijkheid op een tweede kans. Heel mooi natuurlijk allemaal..

Daarna reden we de verkeerde kant op… we moesten namelijk terug in plaats van verder… toen maar even geluncht bij het centrum van de Golden Triangle. Het punt waarvan je over de rivier kijkt vanuit Thailand met aan de lineroverkant Myanmar en aan de rechteroverkant Laos. (Teun: Dit 3-landen punt hebben we toch ook in Nederland, mam..)

Na de lunch kwamen we erachter dat Teun al zijn Marvel-helden is vergeten bij het restaurant !! (Vorig jaar hadden we ook al tranen, omdat hij zijn magnetische Hulk kwijt was..) De route ging verder langs de rivier Maekong. (243 km verderop ligt China !) Deze rivier is overigens de meest zwaar bevuilde rivier ter wereld. Het arseengehalte is 8x hoger dan een 'normale' rivier. De rivier is 4909 km lang en gaat door tot Ho Chiminh, Vietnam. Volgens mij schrijf je dat niet zo.. maar Ron is er geweest, dusssssss Saigon dus… Uit deze rivier komt de Panga en Talapia-troep…

Onderweg naar Chiang Khong 1   Onderweg naar Chiang Khong 2

Wederom een prachtige route, goude Buddha's en Stoepa's tussen kilometerslange groene bergen en dalen… Wat is het hier mooi… en groots… wat is werkelijk heerlijk om hier zlef doorheen te rijden. Een aanrader ! We rijden langs vele mais en rijstvelden, stoppen geregeld voor een foto ( je kan gewoon midden op de weg stoppen, ze rijden gewoon om je heen). We hebben zelf op tijd kunnen tanken.. volle tank voor € 30.. en kwamen met een beetje zoeken uit bij het hotel.

Onderweg naar Chiang Khong 3   Onderweg naar Chiang Khong 4  Laos by night

Het is weer een prima hotel aan de rivier, zonder zwembad (sorry Met) met heerlijk eten, ik heb net een green curry gehad… heerlijk !

Golden Triangle 1   Golden Triangle 2

Mette: Mamma was aan het  bellen met opa en toen riep ze dat ik  moest komen, dus ik kwam en toen zat er een poesje… heel lief… een grijs klein katje met een beetje witte pootjes.. een babietje.. een kitten zeg maar..  even later mocht ik hem aaien en toen ging ie helemaal spinnen en op zijn ruggetje liggen.. ik tilde hem op en maakten we een paar foto's. Even later gingen Teun en ik naar ons huisje om hem daarvoor los te laten lopen, maar hij wilde telkens naar binnen !  Toen ging hij heel schattig tussen de spleetjes van het hek zitten en toen sprong ie op de heg en daar kon hij op lopen ! Teun en ik zijn met hem gaan rondlopen om hem blaadjes en bloemetjes te laten zien, bij de kleine blaadjes ging het poesje met zijn pootjes erop slaan. Toen lieten we hem boom klimmen, dat kon hij al heel goed ! Helaas moesten we weg, dus lieten we hem achter… Tiger noemden wij hem… toen we terugkwamen zat Tiger er nog steeds, maar al heel snel kwam een meneer van het hotel hem halen, want hij moest eten, bij zijn moeder in het kantoortje… we gaan zo nog even kijken ! x Mette

Tiger   Mette & Tiger

(Chiang Khong Teak Garden Hotel)