Dag 26: Self Drive dag 3

30 juli 2014 - Chiang Saen, Thailand

We zijn er…. Imperial Triangle Resort, Chiang Saen…. The Golden Triangle… Het was me een tochtje wel.. een prachtige route langs en door de grens van Birma. Myanmar moet ik zeggen geloof ik,  maar ik heb mijn moeder zo vaak over mijn opa in Birma horen praten, dat het niet lukt. We kozen voor de avontuurlijke route, de beschrijving waarschuwde voor slippery sandy hillslopes, maar alle wegen waren geasfalteerd, wel met haarscherpe bochten en idiote hellingen en fenomenale uitzichten.

We vertrokken van het laatste hotel in Mae Salong en reden langs de theeplantages naar Mae Fa Luang, voor ons 'ontbijt', bestaande uit een plak cake met macademia noten, een brownie met mavademia noten en voor Mette & Ron een chicken puffed pastry.. Heerlijke beker koffie erbij. Plus Macademia koekjes.. mmmm.. lekker gezond de dag beginnen. Blijkbaar verbpuwen ze hier naast thee en koffie ook macademianoten. Hier zijn ook de koninklijk ebotanisvhe tuinen en een koninklijk paleis, gebouwd voor de moeder van de koning, in de hoop de de bewoners zich zo vereerd zouden voelen dat ze de opiumteelt zouden staken. Het paleis wordt gerenoveerd,dus we hebben alleen het dak gezien en we hadden geen izn in de tuin. Wel even een groep jongeren bewonderd, een school op excursie, allen gekleed in een paars trainingspak en keurig in rijen van 4 opgesteld.

Natuurlijk is dit paleis een lekkere touristische attractie, dus er was een markt vol bergstam-artikelen (zucht), maar ook wat leuke stalletjes met doppinda's. Mette wilde pinda's. Even geproefd, maar dat waren rauwe ! Later vonden we ook gebrande pinda's. Dat is overigens niet een heel handig idee… 2 kinderen …. 1 pak doppinda's …. in de auto… Maar ja. Ron had zijn tweede kans met de passievruchten. ( de eerste aankoop ligt nog in de minibar van het vorige hotel), dus wie weet… verder zoete aardappelen, mangoestans, de ramboetans lijken hier niet te groeien , ananas, mango/a en niet te determineren kruiden.

Excursie  In de wolken.. weer  Gekke altaartjes in het bos

Tijd om verder te rijden richting Mae Sai.  We rijden langs het grensgebied, controlepost door en weer uit… letterlijk door de wolken….Birma in en weer uit… We wilden bij een kraampje een paar bananen voor Teun kopen, 3 stuks, daar mochten we niet voor betalen. We rijden weer door.. doodlopende weg, rare gezichten… hé, een tempel ! Gekreun vanaf de achterbank. Dan maar weer terug, langs een heel raar stukje berg, met veel altaartjes, schattige dierenbeelden en uiteindelijk een liggend Buddah-beeld. Buddah ligt hier heerlijk languit, met een glimlach op zijn gezicht.. klaar voor het Nirvana… met een ongelovelijke hoeveelheid afval om hem heen ! Niet te geloven, wat een troep !

Weer verder rijden we langs een Chinees, die een foto maakt van zijn gezin voor het verbluffende uitzicht. 1 Hele harde toeter van Ron zorgde voor een bijna kapotte Canon, een geschrokken gezicht en een slappe lach van Ron… vul de beelden zelf maar in.

Mooi naar Mae Sai

Mai Sai, is een welvarend stadje, nieuwe auto's, keurige gekleurde huizen en al snel versmalt de weg en slingert door het centrum, vol marktkramen met heerlijke touristische junk. Na een half uur proberen in te parkeren, lakte Ron eindelijk de hulp van een Thai aan zijn laars en stond de Toyota prachtig :) DIt stadje is hét grensstadje met Birma. Je betaalt 2000 Baht en je mag door, je visum is nog maar geldig voor 15 dagen, maar dat is prima. Veel ambtenaren, veel stempels in onze paspoorten ( Cool !) en we zijn in  Birma. Met weer een toeristische markt, waar iedereen on heel raar aankijkt als we zeggen dat we niet roken, als ze proberen sigartetten te verkopen. Gelukkig is Messi ook hier heel bekend en een blond knulletje, zonder voortanden, met een Messi-shirt is hier het toppunt van schattig. Ik vraag me af of Teun dat shirt oooit nog aandoet na vandaag…

Ik heb wel leuken sneakers gescoord, btw…

Mae Sai  Thaise grens  Tijdverschil

Daarna weer terug naar Thailand… De auto in en op naar Chiang Saen, in The Golden Triangle, waar we net weer heerlijk gegeten hebben… dat Noord-Thaise voedsel bevalt me wel…

Markt in Birma   Op weg naar Chiang Saen  Op weg naar Chiang Saen 2

Gelukkig is hier een zwembad… morgen weer een dag !