Dag 25: Self Drive dag 2

29 juli 2014 - Mae Salong Villa, Thailand

29 juli: Mette:

We zijn vandaag naar Mae Salong gereden. Het was anderhalfuur rijden. Ondertussen waren we naar een Tempel geweest. Die heette: Wat Tha Thon .

Draak - Wat Tha Ton  Wat Tha Thon  Efteling ?

We zagen er zwerfhonden. En er was een reuze Buddha! Er waren ook twee draken. Geen echte hoor!!! Je kon er vissenvoer kopen. Nou, je KON er vissenvoer kopen. We hadden geen geld. Dus hadden we gepikt :(. Toen reden we verder, hier naartoe. Een resort dat: Mae Salong Villa, gereden. Er is hier geen zwembad :(. Maar veel muggen, vliegen, en anderen soort gespuis. En je hoort in het restaurant het geluid van honden in de verte. Het is hier heel Chinees. Omdat: Lees dat maar in mijn verhaaltje: Het verhaal van Mae Salong & China:

Jun-Tann strommpelde over de weg. Hij werkte in het leger, en was met anderen mannen, `(En vrouwen). Naar Burma getrokken. Toen ze daar een dag hadden geslapen, kwamen er een paar mensen op hun af die zeiden: Jullie mogen hier niet blijven!! Dus waren ze weggegaan, naar een mooi stuk, net over de grens. Ze waren er bijna!! Het geweer, zat zwaar op zijn rug, en voelde alsof het er biijna af viel. Zijn voeten voelden als lood!! Eindelijk waren ze er, ze begonnen huizen te maken, en langzaam kwamen er kinderen op dit stukje land. En zo onststond er een klein stukje China in Thailand!! Toen er echte wegen kwamen, kwamen er ook Thaise mensen, en gingen de kinderen naar school, maar… Het eten bleef vooral Chinees!! En de taal ook. Want ze praten, en kijken, zelfs nog Chinees!!!!!!!!!!!!!!!! EINDE!

Dat was het verhaal.

Wat Chinees was: Het eten, lampionnen, tempels zijn meer Chinees, draken ``( nep ), mensen zien er Chinees uit,

Eten:  Peeking Eend, Thee!!! e.t.c…..

Dat was het! Doei!

() ()

(  -.-  )

( _ )

We hebben overigens gisteren, bij het resort in Tha Ton , nog heerlijk gegeten. Ze hebben hier in Noord-Thailand een eigen keuken, heerlijk ! Beetje Indisch-achtig met veel stoofvlees, citroengras,- en blad en gember.

Vandaag dus naar Mae Salong, een korte route. Het laatste stuk leuk door de bergen, zelfs even een afslag genomen naar een dorpje, waar een Hill-Tribe (de Lisuh) woont. Dat was te zien aan de klederdracht-jurken die overal aan de waslijn hingen… ik denk dat de markt gisteren is geweest…. ze hadden verder gewone kleren aan.

Mae Salong Centrum   Theebladeren drogen

Het verhaal van Mette is een waar gebeurd verhaal. Een legereenheid  (noem je dat zo ?) vluchtte uit China naar Birma, waar de mannen (met gezin ?) ze vervolgens weggejaagd werden. Net over de grens settelden ze zich en er ontstond zo een mini-Chinaatje. Echt heel apart. Hoewel ze in de loop der jaren toch wel gemengd zijn, kijken de meesten naar Chineze TVzender. Ze hebben hun eigen dialect en het schrift oogt ook Chinees. Vanavond hebben we gegeten bij het restaurant, dat volgens Lonely Planet het meest authentiek 'Yunnan" kookt. Nou, het eten bij het eettentje in het dorpje vonden Mette en ik lekkerder… Teun houdt het hier maar bij witte rijst..( Lang leve Davitamon en bananen). Lekker was de Crispy Duck, gerookt in theebladeren.

Veel theeplantages "Oolong-thee" hier en maïs. Eigenlijk een theedorpje, 90% van de winkeltjes zijn theewinkeltjes, waar je een lekker kopje krijgt geserveerd als je wat koopt. De theebladeren liggen op straat te drogen, net als in Bali de kruidnagels en rijst. Zo worden ze gefermenteerd en gedroogd.

De Thaise regering probeert ze hier aan de theeplantages, maïs en fruitteelt te krijgen, want voorheen handelden ze hier voornamelijk in opium. Een probleem wat erg moeilijk uitte roeien schijnt te zijn. Tegenwoordig zijn amvitamines ook een leuk handeltje.. Wij houden het maar bij thee.

Verder: Prachtige valleien en fotogenieke uitzichten, sokken in slippers… dikke vesten met 25 gr… jaja, het is koud in de bergen… Schone, maar saaie hotelkamers, geen wifi, geen zwembad. "Geen bal te beleven" volgens Teun. Een NL vader met zijn 2 puberkinderen die blijkbaar de zelfde route volgen, want ze zaten gisteren ook al in hetzelfde hotel… We worden gestalkt door een hill-tribe vrouwtje, die maar haar armandjes wil verkopen… tja.. dat was dag 2 van de Self-Drive.

1. Chris Kruidenier:
    30 juli 2014
    Wat een leuk verhaal! Erg jammer, dat ik het nu pas kreeg...
    Krijgt Linda ze nu ook?
  2. Xan:
    30 juli 2014
    heerlijke ebchrijvig, ik ruik en voel het bijna!! hebiet ervan, wij zijn alweer op hollandse bodem!
    kus
  3. Sjors:
    30 juli 2014
    Mooie verhalen Mette het is net of ik mee ben