Dag 24: Self Drive dag 1

28 juli 2014 - Tha Ton, Thailand

Vandaag begon het grote avontuur… dag 1 van de Self-drive-tour. We hebben een lekker eendje gereden over een keurige 2-baans weg. (de 107, die voornamelijk langs de grens van Thailand met Birma loopt.) De wagen rijdt prima, maar het links rijden is wel weer even wennen. Gelukkig kan chauffeur Ron zich prima aanpassen. De route is werkelijk prachtig. Groen, groen en nog eens groen. Reusachtige bergen, met de toppen in de wolken. Veel kraampjes lang de weg met fruit. Kleine dorpjes met gekleurde huizen en elke km wel een tempel. De 1 nog kleurijker, gouder en glitteriger dan de ander…

Chiang Dao - Uitzicht  Uitzicht Wat Tha Ton  Mooi uitzicht

Onderweg zijn we gestopt bij een olifanten trainingspark, zo noemen ze hier alle olifantenkampen, zodat het lijkt dat het goed is voor de olifanten. Niet dus, het voelde ook niet goed. Veel gesnauw en geslaan naar de beesten. Natuurlijk hebben we (Lees: Mette) nog wel even een slurf geknuffeld en zijn daarna maar snel weggegaan.

De volgende stop: De Chiang Dao Cave. Een stoere wandeling door een "limestone" grot. Lekker vochtig, kruip-door-sluip-door met een gids, die de probeerde te verlichten met een ouderwetse petroleumlamp. Veel stalactieten, in bijzondere vormen (Olifanten, monsters, paarden enzo). Leuke echte beestjes kwamen we ook tegen; sprinkhanen en vleermuisjes.. veel ! En natuurlijk Boedistische tafereeltjes. Bijzonder toch hoe de vele Chinese toeristen hier bij elk tempeltje of altaartje vol overgave  gaan bidden. Je merkte trouwens ook echt dat hoe dieper we de grot ingingen (het is wel 12 km diep !) hoe moeilijker het ademen ging… toch best spannend...

Kruip-door-sluip-door  In de grot  Vleermuis  Altaar  Mama ik help je wel…

Kruip-door-sluip-door 2    Mooi

Daarna de auto maar weer ingestapt en verder gereden. Mette & Teun liggen inmiddels alweer in het zwembad, Ron en ik genieten van een heerlijk glas witte wijn…  de springrolls heeft Mette verslonden en de dame van de pedicure is op vakantie naar Vietnam… voorlopig maar even niet naar beneden kijken dan maar...

(Thaton Maekok River Village, Mai Ai)