Sumatra 15&16-08-2019 @Harau Valley

16 augustus 2019 - Harau, Indonesië

Donderdag 15 augustus  en 16 augustus Harau Valley

Vandaag maar weer eens vroeg op pad. Mette en ik moeten een lange broek aan. 8.30 zitten we in de auto. Mr. Man is een fijnere gids. Vertelt onderweg dingen en beantwoordt onze vragen.

Zo nu en dan wordt er langs de weg geld opgehaald voor de bouw van een moskee. Het lijkt wel of elke familie een moskee wil bouwen. Ze staan overal en worden uiteindelijk helemaal niet onderhouden. Volgens de gids worden ze ook te groot gebouwd, waardoor ze eigenlijk nooit gevuld zijn.  Ook leuk: om 5 uur ‘s ochtend tetteren dus al die moskeeën een gebed uit hun speakers, lekker tegelijkertijd en allemaal een ander gebed of gezang. Echt heel fijn.

We rijden naar de plaatselijke markt om inkopen te doen. We gaan vandaag namelijk Sumatraans koken ! We hadden natuurlijk weer veel bekijks, maar iedereen was aardig en we voelden ons niet uitgelachen. Wel veel open monden.. we hebben kip gekocht, mango, garnalen, peteh, tempeh en nog veel meer ! De verkopers zijn duidelijk trots op hun waar en wilden ons alles laten zien. Leuk sfeertje !

Door naar Harau Valley. We worden gedropt in een huisje midden in de rijstvelden. Hier mogen we lekker NIKS doen ! Dus ik lig nu heerlijk in een hangmat, starend over de sawa’s en prachtige steile rotsen met kippen tokkend en vogels fluitend op de achtergrond. Zelfs het gezang van de moskee verderop klinkt sereen. Wat is vakantie toch fijn.

Reminder for me: koop hangmat

Ik word wakker wakker van de regen en zie aan de andere kant van het rijstvelden Ron en Jurre hard aan het werk. Ik dacht dat we met z’n allen een kookcursus zouden krijgen?! Zo te zen niet dus. Beter ;)

Het blijkt al snel dat de kookcursus omgekeerde wereld is, Jurre en Ron leren de kokkin Indonesisch koken.

Mette is niet lekker, heeft overgegeven en blijft “lekker” in bed. (We gammelen wat af deze 4 weken). We worden opgehaald voor een rondje omgeving. Ron en Teun op de motor, Jurre en ik in de becak, wat eigenlijk gewoon een motor met zijspan is. De weg is beroerd, zand stuift overal, dus ook in m’n lenzen. We worden lekker door elkaar geschud. We komen uit bij een watervalletje, waar Ron en Teun even een duikje nemen. En dan begint het te regenen.... we schuilen met een kop koffie, maar komen toch doorweekt weer bij het huisje aan. Gelukkig kunnen we snel aan tafel. Eindelijk: sambal goreng tempeh, peteh met udang, chumi cumi ! De mannen hebben in ieder geval all my favorites gemaakt ! En hoe! Die Jur moet er serieus over nadenken kok te worden ;)

De volgende dag voelt Mette zich een stukje beter en nemen we naar een koude douche afscheid van indrukwekkend Harau Valley en de eigenaar van de huisjes. M’n nieuwe broer 😩(help wat een glijbal, die gaat ons vast in NL mailen)

Vrijdag 16 augustus

Vertrek vanuit Harau Valley rond 10 uur, aankomst haven Padang 15.30 uur.

Aankomst Cubadak 16.00 uur

Opvallend:

SRV man op scooter.

Vechthanen in hun kooien.

“Apa itu” wat is dat ? Zei mama vaak. (Zonder “toch”)

“Adoeh” (zonder “seg”)