Airlie Beach

10 november 2009 - Airlie Beach, Australië

De volgende ochtend vroeg in de auto op naar Airlie Beach. Vijf uurtjes in de auto, langs saaie bruine vlakken. Langzaamaan werd het steeds groener. Overal suikerriet, afgewisseld met bananen. Treintjes langs de weg om de rietsuiker te vervoeren. Toen kwamen we eindelijk aan bij de BIG4camping met de groene kikker ! Een leuke camping, een tophuisje, helaas weer geen wasmachine, maar wel een superzwembad met twee dodelijke glijbanen. Het been van Mette is nog bont en blauw ! Hier blijven we 5 nachten. Lekker rust. Jammer van de regen. En de regen en de regen. Het bleef regenen. De locals waren er erg blij mee, want het had sinds maart niet meer geregend, maar ja.... Gelukkig was het huisje lekker ruim en konden de kinderen lekker knippen, plakken en tekenen. Ik hoop dat ze de lijm van de tafel kunnen krijgen !

De eerste avond hebben we (weer in zo’n bistro met van die vloerbedekking) lekker softshellcrab gegeten. Kids lekker kip nuggets en een visje. Er was een leuke speeltuin bij, met enorme torren, die Mette natuurlijk weer al te lief vond. Gelukkig begreep ze mijn verhaal dat ik de beesten in zo’n ver land niet allemaal goed ken en liet ze ze verder met rust. Zeepaardje spelen gaat ook goed zonder tropische insecten !

We zouden woensdag lekker gaan zeilen, maar dat zagen we niet zitten met die regen, dus verplaatst naar vrijdag, de dag waarop we weg zouden gaan. Het was heeeerlijk stralend weer. Ron wilde gaan duiken en ik twijfelde nog, het was tenslotte zes jaar geleden ! En die kinderen op de boot... ? Die kregen gelukkig al snel een zwemvest en voelde zich helemaal thuis. Ik wilde eigenlijk een soort van introcursus doen, maar aangezien we de enige twee op de boot waren die certified zijn, hadden ze ons liever samen. Het personeel zou wel op de kinderen letten. Mette reageerde heel goed op het nieuws en we vroegen samen aan een Nederlands stel of Mette en Teun naar hun toe konden gaan als ze wat wilde vragen. Het waa allemaal prima. Nou, dan maar duiken ! Wij (ron en ik) zouden van de boot af duiken en aankomen aan het strand van een eilandje waar de rest ging snorkelen. De kinderen zouden dan met een klein bootje met de rest naar het strand worden gebracht. Nog even stress want de kinderen moesten een stingersuit aan en allenspullen moesten bij elkaar worden gezocht. Wij onze pakken aan, hoeveel lood moesten we ook al weer om ? Een paar standaardvragen om te checken of we het allemaal nog wel wisten (gebaren en signalen) En hop ! Daar gingen we. Het was zo lief. Mette en Teun met hun zwemvestjes, armen om elkaar heen. Mette zei tegen Teun: Papa en en Mama gaan duiken en komen zo weer terug, en dan gaan wij lekker zwemmen. Die meneer en mevrouw gaan ons helpen! Leuk he Teun ! Jaa, zei Teun terug. De andere mensen namen foto’s van ze, al  zwaaiend dag mama en papa ! Veel plezier !

Ron daalde zonder problemen af, maar ik...  ik kwam een paar keer hyperventilerend boven. Wat een grote diepte enge onder me ! Na drie keer proberen (de boot was al ver weg, dus tja, ik moest wel...) hield onze Duitse vrouwelijke gids mijn hand vast en wees naar het koraal wat opeens onder me was. Toen ging het opeens ! Alsof ik nooit wat anders heb gedaan ! Als snel kon ik haar loslaten en genieten van de rust. Alleen maar vissen en je eigen bubbels. Wat is het toch heerlijk. Het koraal en de vissen zelf vielen een beetje tegen (we zijn verwend!) Maar de ervaring op zich was prachtig. Toch wel wat grote vissen gezien, die we  nog niet eerder hadden gezien, zeekomkommers en een nudiebench. Ron spotte zelfs een schildpad, die helaas snel de diepte indook. Ron baalde dat hij er niet achteraan kon, maar de tijd zat erop. Langzaam naar boven en daar zagen we de kinderen al op het strand. Teun gooide steentjes in de zee en Mette lang op een klein zwemplankje met plastic kijkraampje te zoeken naar de vissen met het Nederlandse stel. “he pap, he mam ! Was het leuk?”  Wat worden ze groot !! We hebben zelf nog wat kunnen snorkelen met de kinderen en wat mooie vissen kunnen zien. Er kwam zelfs nog een possum op het strand ! Toen weer terug naar de boot en heerlijk terug gezeild naar Airlie Beach. Bedankt Raggamuffin !

1. ckWeb:
    18 november 2009
    Leuke verhalen!
    Wil je nog een paar foto's maken van "weer die vloerbedekking"? We zijn benieuwd!