Sumatra 02-08-2019 @Kedah

2 augustus 2019 - Penosan Sepakat, Indonesië

Vrijdag 2-8

Na een prima nachtrust (Yeah, ik ben weer opgeknapt) en een warm, lauw, nee toch koude douche stappen we weer in de auto richting Kedah. Volgens de gids zou de tocht vandaag 4 uurtjes duren. Eenmaal in de auto zei hij “5 á 6 uur” pffff. Nou we zien wel.

De weg was weer “long and winding”. Zeg dat wel, kotsmisselijk werden we ! Het was een soort 3 dimensionale kermisattractie. En dan uren lang ! Maar wel prachtig. We reden langs het meer Laut Tawar. Prachtig. Deze omgeving staat bekend om zijn koffie. Dus overal kan je kopi of kopi susu krijgen. We stopten bij een leuk koffietentje. We hadden natuurlijk weer eens veel bekijks, foto’s werden gemaakt, er werd gelachen en gepraat. “Aaah Belandah !” Het leuke koffietentje bleek het begin van een heel resort in wording! Met futuristische huisjes, een soort Indo-Landal. 5 Heren in het zelfde

overhemd probeerden het gesprek aan te gaan. Een van hen kwam uit Kedah, doet iets met paarden. Zegt tussen neus en lip dat ze van de politie zijn en laat snel zijn revolver zien in zijn broeksband, onder zijn shirt. Heel bizar. En de koffie ? Best lekker! (Beetje hoog in z’n zuren, volgens de chefs). Zo rijden we langzaam en zeker het regenwoud in.

Rond een uur of 3 kwamen we in Kedah aan. Een vriendelijke “mama” en haar man “Mr. Jalil” vingen ons op met een koppie kopi. Daar onze hoognodige spullen uit de koffers getrokken en na een kwartiertje lopen kwamen we bij de bungalows van Jalil Guesthouse aan. Dat klinkt heel luxe, maar back to basics all the way ! Een houten hutje met een matras op de grond. Wel een eigen toilet met een bak water om door te spoelen. Gelukkig wel erg schoon.. Prima dus !

“Mama” maakte eten terwijl wij de omgeving voorzichtig verkenden, met Australiërs praten en een Netflix serie afkijken. Het eten was heerlijk. Gebakken kippenpootjes, tempeh, sajoer (met pasta er doorheen ?!) nasi putih.. Fijn !

Dit is echt een uniek plekje. Dit is het enige guesthouse in de buurt, plaats voor 4 x2 mensen. Dus amper toeristen. Mr. Jalil is de toezichthouder van dit National Park. Er wonen olifanten, neushoorns, tijgers, verschillende soorten apen, ook de oerang oetan.. Mr. Jalil staat ook in een insectenboek. Hij heeft een wandelende-tak-soort ontdekt. Hoe cool is dat. Morgen begint onze eerste tocht. Spannend ! Zullen we een apie te zien krijgen?  (Olifanten, tijgers en neushoorns krijgen we helaas/gelukkig hier niet te zien hoor, die blijven in hun territorium. Zeggen ze....)

Hoogte,- of dieptepunten van de dag:

Ron: schitterende route

Teun: misselijk onderweg

Jurre: resort met politiemannen

Mette: geen wasbak in de badkamer ?!

Carla: einde voedselvergiftiging